Jeugdzaken

Voor de jeugd heeft WSV Helius samen met de andere twee verenigingen aan de Heliushaven een jeugdzeilgroep. Deze organiseert verschillende activiteiten, zoals het jeugdzeilen (CWO I, II en III), het jeugdweekend en de optimistenrace. Hieronder vindt u een korte beschrijving van de verschillende activiteiten. Het doel van de jeugdcommissie is om de jeugd van WSV Helius vanaf  jonge leeftijd al spelenderwijs vertrouwd te maken met de watersport en het verenigingsleven. Dat doen we in de combinatie van  het bieden van jeugdzeillessen en speelse activiteiten. Het belangrijkste is tenslotte dat het voor de kinderen leuk moet blijven!

Spreekt je dat als lid van WSV Helius aan, kom ons dan helpen en wordt lid van de jeugdzeilgroep. We zoeken jonge enthousiaste ouders en leden die zich willen inzetten voor de jeugd van onze vereniging. Aanmelden kan via het e-mailadres van de jeugdzeilgroep of persoonlijk in de haven. (zie hieronder)

Coördinator van de jeugdzeilgroep is Waldo de Waal.

Contact:  neliezdguej.[antispam].@wsvhelius.nl

Lidmaatschap Het jeugdlidmaatschap voor kinderen van leden tot 21 jaar voor 2023 bedraagt 33,80 Euro. Hiervan worden de activiteiten deels bekostigd.

Speeltuin

Naast de diverse activiteiten is er voor de jeugd een leuke speeltuin met allerlei speeltoestellen, het 'Heliusbootje' en  een trampoline. De speeltuin voldoet aan de gestelde eisen en wordt elk jaar gekeurd. Voor de iets oudere jongeren is er een tafeltennistafel. Batjes en een balletje zijn te leen bij de havenmeester tegen betaling van een borg.

Jeu de boules

Sinds dit jaar is er een heuse (dubbele) Jeu de boulesbaan. Daarop kan iedereen terecht. Echte Jeu de boules zijn te leen bij de havenmeester of in het restaurant tegen betaling van een borg.

Jeugdzeilen

WSV Helius organiseert samen met WV Hellevoetsluis en WSV Haringvliet zeillessen in verschillende groepen. De groepen zijn ingedeeld in de Optimist met niveau CWO1, CWO2, CWO3 en een groep wedstrijdzeilen. Voor de grotere boten (RS Feva, Splash e.d.) is er een jeugdbootgroep. Met de ouders van de kinderen, die hiervoor worden ingeschreven, maken we nadere afspraken. Heb je zelf nog geen boot? Geen probleem. Je kunt voor de zeillessen een Optimist, RS Feva of Splash huren. Even aangeven op het inschrijfformulier (wel geldt: wie het eerst komt het eerst maalt en CWO1 gaat voor). Voor het zeilen zijn zwemdiploma’s A en B vereist en een minimum leeftijd van 7 jaar. De eerste les is in het zwembad. De kinderen ervaren hier o.a. het omslaan van de boot. Voorafgaand aan de lessen worden de boten gekeurd op veiligheid en op aanwezigheid van benodigde materialen. Er zijn 10 lessen, waarbij na theoretische voorbereiding onder begeleiding van de zeilinstructeurs solo wordt gezeild. De laatste les is het CWO examen. Kosten voor de zeilopleiding incl. lunch bedraagt 130 Euro per jeugdlid. Inschrijven kun je hier.

Jeugdweekend

Ieder jaar wordt traditioneel het Jeugdweekend georganiseerd met de twee andere verenigingen. Een hartstikke leuk weekend kamperen op eigen terrein met activiteiten op en naast het water. Rond de 50 kinderen doen jaarlijks mee aan spannende en spectaculaire spelactiviteiten, zoals vlotten bouwen, levend Stratego, maar ook sterrenwacht en marshmallows bij het kampvuur en natuurlijk kamperen in de eigen tenten.

Er wordt voor het seizoen 2023 gedacht aan een wedstrijd groep met CWO diploma 3 die mogelijk een of twee combi wedstrijden gaan varen in Optimist, Splash en RS feva onder begeleiding van een instructeur.

Optimistenrace

Ieder jaar wordt met  de andere twee verenigingen een optimistenrace georganiseerd. Allereerst zeilt de jeugd in drie klassen een wedstrijd en daarna zijn de ouders aan de beurt. Zowel de jeugd als de ouders zijn altijd erg fanatiek en gedreven.

Meer info bij de Jeugdcommissie:

Waldo de Waal

neliezdguej.[antispam].@wsvhelius.nl

Initiatief van de leden

Ook de leden van de vereniging kunnen leuke ideeën aandragen. We kijken als jeugdzeilgroep of het idee haalbaar is en faciliteren in het uitvoeren van de activiteit. Dus bij deze een oproep aan de leden: verzin de leukste jeugdactiviteit!